My Wedding story | ~~MiraHussin~~
Ice Cream Sejuk

Page

My Wedding story

Assalamualaikum

Dah lama rasa nya mira tak tulis blog ni.Kalau dulu memang obses dengan blogging ni,tapi sekadar tulis suka2 liku2 kehidupan harian cehh...

Sekarang ni status pun dah bertukar kalau dulu single sekarang ni dah jadi isteri orang banyak yang dah bertukar...banyak sangat !dari segi habit dari segi jadual harian dan dari segi segala2 nya...tapi yang penting perkawinan memang mematangkan kita.

Rasa macam nak cerita satu persatu pengalaman bermula dari persiapan nak kawin sampai lah ke hari ni dah berbadan dua...bukan apa sebab kadang2 pengalaman kita boleh di jadi kan panduan untuk orang lain..

Dari segi awal2 nak kawin tu dalam skop nak buat persiapan perkawinan semuanya banyak dugaan yang amat.yelah ALLAH akan uji kita dulu sebelum dia bagi kita bahagia...wah wah wah...ayat macam bahagia berpanjangan derita takkan kunjung tiba pulak..bukan macam tu..ALLAH tu kan dia dah atur dah yang terbaik tuk kita..cuma dia nak tengok macam mana kita nak cari jalan penyelesaian tu je..

Ramai orang yang tak kawin sebab risau budget belum cukup...ramai tak kawin sebab takut simpanan semua akan habis..bahkan ade yang sanggup loan bank semata2 tak nak duit simpanan yang di simpan tu habis demi perkawinan...

Perkawinan tu satu pengorbanan..nak tawu pasangan kita tu sanggup tak bekorban untuk kita adalah bila dia sanggup bekorban sehabis daya untuk berkawin dengan kita.bagi yang perempuan lah...jangan pulak kita kaum perempuan berusaha sehabis daya nak buktikan yang kita sanggup berhabis semata2 nak kawin dengan lelaki tu...sama2 bekorban tak apa haa tu baru betul.

Oklah ada yang tanya masa kawin itu hari saya dan suami ada buat loan tak..jawapan nya tak ade sebab nye saya dan suami memang seboleh2 nya nak elak dari buat loan sebab tak nak commitment yang terlebih2 sangat dengan loan.kononnya nak bagi nama bersih dulu sebab aim nak beli rumah in future.

Kalau ikut kan tempoh kitorang plan nak kawin tu memang singkat sangat..actually plan nak kawin lambat lagi..bulan 12 tahun depan..haha tapi bila dah merisik dah bertunang....pemikiran kitorang jadi lain..jadi matang sikit....so kami decide why not kita kawin je awal2..nak tunggu duit bertimbun baru kawin memang takkan pernah cukup...so kami buat kira2 agak2 berapa kos diperlukan untuk kawin..maka si perempuan ni lah yang tulis kan list..maklumlah orang lelaki kurang arif tentang benda2 list mengelist ni...so ambil pen dan kertas list kan

Kenduri belah perempuan

Baju pengantin ..
Meja makan pengantin and bilik tido pengantin..
pelamin..
khemah...
catering...
hantaran atas dulang..
duit hantaran tuk perempuan..
doorgift (nak letak ape and berapa budget)
photographer..
kad kawin banner banting..
And bla bla bla...

Kenduri belah lelaki
bla...bla..
bla..bla..
bla..bla...
lebih kurang belah perempuan cuma buang part
duit hantaran je..

Lepas dah listkan sume tu mak2 masing2 pun da tawu plan kitorang nak kawin..maka para mak2 dan ayah2 masing2 pun busy lah dngan tugas masing2 crikan katering sume tu..

Part kitorang plak pikir budget kawin ni nak korek dekat mana.....aim kitorang biar besederhana tapi jangan loan!tak kiralah loan bank ke ahlong ke ape ke..

Actually kitorang sediakan persiapan kawin ni bukan dua tiga bulan nak kawin..tapi 8 bulan sebelum kawin..sepanjang 8 bulan ni setiap bulan kami akan beli atleast 2 3 barang untuk atas par ..sebab nya tak nak beli sekaligus nanti nampak macam banyak duit kena habis...ahahah.ini psikology nama nya.

Encik suami masa ni dia lah yang banyak ambil peranan mencari2 duit..alhamdulillah encik suami di lahir kan dari family yang ayahnya menekankan bertapa penting nya menabung sejak dari dulu lagi..so encik suami ni dah menabung dengan asb dah agak lama la...sejak2 zaman gila2 remaja dia dulu lagi....so bila nak kawin ni  dia bekorban keluarkan setakat yang boleh duit asb beliau and tambah pula encik suami and family beliau ade main kutu...berbekal kan semua duit2 yang ada ni alhamdulillah banyak benda untuk kawin boleh setel..

Mira pulak bukan jenis menabung dari dulu lagi..penyakit boros tu memang susah dikikis dalam diri ni..yela ingat kan kawin lambat lagi huhu.tak sangka bertemu dah jodoh..so apa mira boleh bantu adalah dengan duit gaji bulan2 start dri 8 bulan terakhir ni mira pun dah start mula saving...kalau dulu2 tiap2 bulan beli baju tapi nak kawin ni kena control la sikit..bekorban orang kata...barulah sharing nama nya...sharing time susah dan senang..

Suami pulak bagi dia kalau boleh walaupun duit da cukup untuk kawin ..kalau boleh dia tak nak gelang untuk letak atas par time kawin tu dibeli menggunakan duit2 asb yang dikeluarkan tu...sebab selagi boleh usaha dia akan usaha kan cara lain part barang2 kemas ni..kat sini lah rasa terharu dalam diri ni timbul..hehe.. bila encik suami berusaha untuk ikhtiar dapat kan duit lain untuk belikan gelang atas par..alhamdulillah encik suami dapat setelkan benda ni dengan tenang dan tabah walaupun terpaksa bersusah...

Memang susah nak kawin siapa cakap senang..yela nak guna duit banyak..tapi bila kita fikir kalau dah sampai masa suka sama suka better kawin je dan insyaallah kalau same2 ikhtiarkan and sama2 sanggup susah senang sama2 memang mudah sangat nak lalui ..

Saya pernah tanya encik suami..tak menyesal ke keluarkan semua duit2 simpanan beliau selama ni semata2 untuk kawin...alhamdulillah beliau dengan tabah jawab tak....kata beliau..kawin ni lambat laun kena kawin..dan time tu akan guna juga duit simpanan ni cepat atau lambat je..jadi why not kawin je siap2 setelkan semuanya..kita pun jadi yang halal orang pun dah tak pandang negatif bila keluar berdua..

Tentang simpanan kata encik suami..bila kita dah duduk sebumbung berkongsi semua ...kita sama2 cari balik duit simpanan untuk kita guna time susah nanti..time sakit ...atleast perkara wajib iaitu kawin dah selesai dan dah halal...

Kata2 suamilah yang menjadikan isteri ni kuat dari masa nak buat persiapan nak kawin sampailah hari ni nak ada baby daa....

Point of view kat sini...if you all decide nak kawin..jangan terlalu takut tentang budget...just gi through setelkan sikit2...persiapan jangan buat last minit...sedia kan sikit2 awal...jangan boros sepanjang nak kawin tu...bekorban sikit kurang kan belanja2 yang tak patut...focus pada perkawinan je dulu..kalau perlu kerja keras untuk cover belanja yang tak cukup tu..buat lah ...jangan malas2...takpe bebanan ni sekejap je..bila semua dah setel korang akan rasa lega..sesungguhnya kehidupan berumah tangga tu indah taw you all..serius..lebih memantang kan dan sekaligus kita ada teman yang selalu bersama kita saat susah dan senang...

Tq jugak kepada family yang banyak bantu..family kedua2 belah pihak banyak sangat menbantu dari segi sponsor2 dan bantuan2 tenaga sepanjang proses nak kawin hari tu..love you all...










kalau suka LIKE LA..:)

No comments: